Vi er spesialister på vekststrategi, og ser på utvikling og realisering av selskapsstrategi som to sider av samme sak. Vi leverer aldri kun et strategidokument til kundene våre. Vi jobber tett sammen for å utforme en attraktiv og tydelig retning for selskapet, gjøre strategien levende i hele organisasjonen – og konvertere ambisjoner til handlinger og synlige resultater. Vi spiller ulike roller over tid. Vårt mål er alltid å hjelpe kundens organisasjon å bli «selvgående» så raskt som mulig i arbeidet med å realisere ny strategi.
Hva vi gjør
Vår tilnærming til vekststrategi
Skreddersy strategiprosessen sammen
Arbeid med strategiutvikling må tilpasses hvert enkelt selskaps interne og eksterne stakeholdere, firmakultur og beslutningsstrukturer – og organisasjonens erfaringer fra tidligere arbeid med strategi. Gjort riktig er arbeid med strategi en av de viktigste arenaer et selskap har for aktivt å bygge kultur og medarbeiderskap. Vi «designer» alltid arbeidsprosessen i tett dialog med ledelsen, med fokus på strategirealisering og ekte endringsledelse fra dag en. Organisering, arbeidsform, grad av og type involvering underveis i strategiutviklingen skal bidra til å skape god forankring, positivt engasjement for og sterkt eierskap til ny strategi i organisasjonen.
Samkjøre ledergruppen fra start
Det er avgjørende at ledergruppen både står lojalt bak og evner å bære selskapets strategi sammen. Vi skaper omforent problemforståelse, felles begrepsapparat, tydelige forventningsavklaringer og konstruktiv dynamikk i ledergruppen – fra start. Ledergruppen må bruke tid på å løfte blikket og sammen utforske og forestille seg hvordan fremtidens marked kan bli formet. Vi identifiserer signaler, mønster og trender – og utvikler hypoteser om fremtidens marked. Målet er å skape en felles referanseramme og klarhet i ledergruppen til å diskutere og møte strategiske utfordringer og muligheter proaktivt.
Konkretisere ambisiøse strategiske valg for å vinne i markedet
Markedet og kundene må alltid være midtpunktet i selskapets strategiske veivalg. Vi hjelper ledelsen å våge å tenke utenfor boksen og utfordre hvem selskapet egentlig er, utvide mulighetsrommet og utforske og teste alternative veier å gå. Endelige strategiske valg skal både være markedsmessig attraktive og gjennomførbare for organisasjonen.
Mobilisere organisasjonen for å skape sterk gjennomføringskraft
Det finnes ingen snarvei til å realisere varig endring. All endring drives av mennesker som tilegner seg nye ferdigheter og jobber og samarbeider på nye måter. Suksess er lagsport. For å skape sterk gjennomføringskraft og endringskapasitet trengs både samkjørte ledere og engasjerte medarbeidere. Bred og aktiv involvering, godt samspill og positiv energi er viktige ingredienser når selskapsstrategi skal forankres og aktiveres i organisasjonen. Vi bruker tid på å skape kollektiv forståelse og eierskap til strategien i hele organisasjonen, og støtter, over tid, ledere og medarbeidere i å bygge nye ferdigheter.
Konvertere ambisjoner til verdi og konkrete resultater
Strategi i praksis er der tid og ressurser settes inn. For å lykkes med å realisere strategien må ledergruppen gjøre et eksplisitt skille mellom drifts- og utviklingsagendaen. Strategiske utviklingstiltak og endring må iverksettes stegvis, i riktig rekkefølge og i et tempo som sikrer at organisasjonen settes istand til å bygge nye ferdigheter og endre arbeidsmåter. Vi hjelper ledelsen å rigge implementeringsarbeidet som aktiv og kontinuerlig styring av en portefølje av utviklingsinitiativ, optimalisere ressurser, tilrettelegge for enhetlig gjennomføring og evaluering av prosjekter, måle strategiske KPIer og gevinstrealisering og løpende tilpasse porteføljen.
Få strategien til å leve i hverdagen
Strategiarbeid må ses på som en kontinuerlig prosess, og ikke et «event». Tydelige strategiske valg gir kontekst og guider beslutningstaking i alle deler av organisasjonen. Selskapsstrategien må operasjonaliseres gjennom organisasjonen. Ulike typer valg gjøres på hvert nivå i organisasjonen. Vi setter ledere på ulike nivå i stand til å ha strategiske diskusjoner i egne avdelinger/team. Og basert på organisasjonens læring fra «den virkelige verden» sikrer vi at selskapets strategisk retning, over tid, tilpasses.