Webstep konkurrerer i markedet for IT konsulenttjenester i Norge. Selskapet har en desentralisert modell med sterk lokal tilstedeværelse, og har pt 6 kontorer. Selskapet tilbyr enkeltkonsulenter, spesialistteam og løsninger til virksomheter i privat og offentlig sektor. Styret har uttrykt tydelige forventninger om inntektsvekst og sterkere lønnsomhet i årene fremover.

Webstep
Utgangspunkt
Strategisk hovedutfordring
IT konsulentmarkedet i Norge kjennetegnes av mer konsolidering og spesialisering; store fullskala selskaper og boutiqe selskaper gjør konkurransen både sterkere og spissere. KI påvirker både konkurransesituasjonen og kundeadferd vesentlig. IT blir mer og mer integrert del av forretning i både private og offentlige virksomheter, og IT- spending skjer i hele forretningen. Flere virksomheter bygger inhouse IT-miljø og innkjøp profesjonaliseres. Den teknologiske utviklingen går raskere og nye teknologier krever nye typer ekspertiser. Kampen om talentene er hard da etterspørselen etter teknologikompetanse er betydelig større enn tilbudet.
Arbeidet
Konsernledelsen i Webstep har behov for å være mer offensive og proaktive for å skape vekst. For å identifisere og forløse selskapets fulle potensial er det behov for å ta tydelige og helhetlige strategiske valg som alle ledere i selskapet kan navigere etter. Agera har fasilitert arbeidet med å utvikle en tydelig, markedsmessig attraktiv og gjennomførbar vekststrategi for selskapet. Et ambisiøst målbilde er satt for hvordan organisasjonen skal styrke selskapets markedsposisjon, bygge sterk firmakultur og gjenskape sunn og lønnsom vekst. For å lykkes med å skape prestasjoner som er i tråd med ambisjonene, ønsket konsernledelsen hjelp fra Agera til å jobbe målrettet, systematisk og profesjonelt med strategirealiseringen. I tett samspill har vi rigget og iverksatt tre parallelle løp; forankring av ny selskapsstrategi i hele organisasjonen, operasjonalisering av selskapsstrategien til kommersielle strategier for hver geografiske avdeling og for hver av de prioriterte bransjesatsningene, og prioritering og implementering av strategiske utviklingsprosjekter.